Fra Mjøsa til Randsfjorden langs Den Gamle Ridevegen.

Du kan ta toget til Gjøvik og sykle til Granum langs den gamle Ridevegen samme vei som Oslobiskopen, Jens Nilssønn. kom i 1594 da han skulle på bispevisitas i Fluberg Kirke.

Hvis du vil besøke Granum er det et fint alternativ å sykle hit. En flott tur fra Mjøsa ved Gjøvik til Granum ved Randsfjorden.
Sykkelruta går på eldgamle ferdselsveier gjennom variert kulturlandskap med aktivt jordbruk. Den gamle Gjøvikvegen var hovedveien mot Gjøvik (som dengang ikke var noen by) fra eldgamle tider fram til 1860. Rundt 1860 vokste Gjøvik by fram rund glassverket. Da kom også den nye traseen som er hovedveien nå. I motsetning til denne gikk den gamle veien gjennom levende bygder.

Du kan ta toget til Gjøvik stasjon, 129 moh, og derfra sykle gjennom idyllisk  bymiljø forbi Gjøvik kirke og opp mot Eiketunet. Hit er det 4 km i motbakker, men mye hyggelig å se på og etterhvert et panorama med utsikt utover Mjøsa.

På Eiktunet Friluftsmuseum kan du ta en pause (her er også en flott klatrepark) eller sykle videre mot Vardal kirke, 475 moh. Langs Vardalsveien veien har du flott utsikt mot Mjøsa.

Vardal kirke ble bygd i 1803 og hit er det 7,5 km fra Eiktunet. Hit sykler du på asfalt.
Prestegårdslåven Vardal:Vil du ha en pause her med litt matservering og historiefortelling så kontakt Ola Thune på tlf 415699645 og gjør en avtale. Se facebooksida deres  https://www.facebook.com/prestegardslaaven/. Hit sykler du på asfalt, men fra Vardal til Mustad Gård er det 4 km med grusvei.

Fra Mustad Gård er det 5 km med asfaltvei ( Sevaldsveien) til krysset ved Seval mot Landåsbygda.Ta ned Borgenveien mot Fv 33 og så inn til høyre. Hefra kan du velge en idyllisk kjerrevei /sti ( Den gamle Ridevegen) eller en grusvei  de neste 1-2 km ned til Sevaldselva. Elva krysses (vi jobber med å få til en bru/klopp)  og herfra sykler du 4 km på skogsbilveid gjennom et åpnet skogslandskap til Hævop gård.

På Hævop Gård
har de et lite gårdsmuseum og de driver med grasfora kyr og kjøttproduksjon. Har du lyst på et lite stopp med gårdsbesøk så kontakt Rønnaug Forberg tlf. 99735324. Se deres facebookside: https://www.facebook.com/pg/HaevopGard/about/?ref=page_internal.

Her åpner det seg et utsyn over grenda Bergegarda. Litt over 1 km videre på asfalt så kommer du til Nerby Gård og derfra er det 1, 3 km på kjerrevei/grusvei til Granum Gård , 400 moh.
På Granum åpner det seg en fantastiks utsikt utover Randsfjorden.

Turen er ca 28 km. Noe stigning og oppover og nedoverbakker, men mye flott å se på og stoppe å fotografere underveis. Middag/kveldsmat og overnatting med frokost kan bestilles her på Granum Gårds historiske Pensjonat.

Turen passer for de med litt trening og litt større barn. En del oppoverbakker, kryssing av elv og lengden på turen gjør den middels krevende. Ved mye regn kan Sevaldselva være vanskelig å kryse spesielt med elsykkel. Ring oss gjerne på forhånd og få mer info om turen. Ligger også på Strava.